timenmyrte.reismee.nl

De Transsiberie Express is aangekomen!!!

Hallo Nederland!

Het heeft even geduurd maar hier is dan toch onze (zo te zien langverwachte) eerste update! Veel gezien en gedaan de laatste 5 weken, vandaar dat het allemaal wat langer duurde :-)

Maar laten we beginnen bij het begin. Op 15 september pakten wij in Arnhem de trein richting Moskou. Na een korte stop in Duisburg, begon onze eerste treinreis van 1,5 dag naar Moskou. We hadden een tweepersoonscoupe, wat prima beviel (ondanks het feit dat iemand haar hond Happy of Gheeepiee mee had genomen). De trein presteerde het zelfs om een uur te vroeg in Moskou aan te komen!

Moskou als stad viel echter wel een beetje tegen. De mensen waren erg onvriendelijk en weigerden Engels te spreken, gezien onze kennis van het Russisch gaf dat wel eens problemen. Toch hebben we in 2 dagen de highlights wel mee kunnen pakken, inclusief een stuk of 30 bruiloften! Zondagavond was het tijd voor het vertrek naar de transsiberie trein. Waar wij dachten dat we zo'n beetje de enige toeristen in een trein vol Russen zouden zijn; stond er opeens een groep van 20 nederlanders klaar om naar het station te gaan!! Iedereen had geboekt via dezelfde organisatie dus we kwamen dezelfde mensen steeds weer tegen, wat erg gezellig was!

Wij kwamen in de trein terecht met een Iers stel, Nick en Emma, waar we ontzettend veel geluk mee hebben gehad. Ontzettend lieve leuke gezellige mensen, waar we ons vier dagen lang prima mee vermaakt hebben en later in Peking ook nog. In ons rijtuig zat ook een gedeelte van de andere Nederlanders, dus gezelligheid verzekerd! We zaten in totaal vier dagen in de trein; overdag een beetje lezen, slapen of uit het raam staren, ‘s avonds een (klein) feestje met bier of wodka. Erg gezellig en zeker een succes! Wat ook leuk was is dat de trein overdag een paar keer voor een half uur ofzo stopt. Dan kan je er even uit en er wordt eten en drinken verkocht door allerlei vrouwtjes. Tim had in de trein nog een goede vriend gemaakt (Andrei of Gaandrei, 5 woorden Duits en 1 woord Engels), een dikke wodkazuipende hijgende pyamadragende Rus. Hij bood ons om 11 uur ‘s ochtends bier aan en later een hele gerookte vis (die overigens erg lekker was!). Toen hij de trein verliet was door het hele rijtuig 'Tiiiiim' te horen, want een afscheidsknuffel en foto konden natuurlijk niet uitblijven. Tim mist hem dan ook nog steeds heel erg.

Na vier dagen kwamen we aan in Irkutsk; vanwaar we het Baikalmeer konden bezoeken. Alle Nederlanders de bus in en richting Listvianka, waar lake Baikal te zien was. Dit is het grootste meer ter wereld, erg koud en schitterend om te zien. De eerste dag zijn we er wezen rondkijken met wat andere Nederlanders en hebben we de locale gerookte vis (omul) gegeten wat erg lekker was! De volgende dag gingen alle Nederlanders weer weg; maar wij hadden er een extra dag waarin we vooral gerelaxed hebben. Op de weg terug naar Irkutsk om onze trein naar Mongolie te pakken, kwamen we in de eerste sneeuwstorm van het jaar terecht!

Na een treinreis van een dag in een minder goede trein vol Mongoolse handelaren, gearresteerde criminelen en smoezelige coupés kwamen we aan in onze volgende stop: Ulaanbaataar (UB), Mongolie. We werden weer van de trein opgehaald door een gids en naar het Terelj nationaal park gebracht, op 1,5 uur van UB. Waar UB een gigantisch drukke stad was (1,5 miljoen van de 2,5 miljoen Mongolen wonen er), was Terelj een verademing. Prachtig uitgestrekt steppe landschap, met weinig mensen, ondanks het feit dat het vlakbij UB is. Wij zaten wel in een redelijk luxe resort (in 2007 geopend door Gerrit Zalm); met warm water en electriciteit. We sliepen daar in de originele gertenten waar de nomaden al eeuwen in wonen. Nadeel is dat het een tent is, en de nachten in Mongolie behoorlijk koud zijn. Het personeel was zo vriendelijk om de kachel op te stoken voordat je ging slapen; dan was het 35 graden in die tent, maar een uur later was het vuur uit en werd het snel frisser.

Bij aankomst zijn we meteen met de groep Nederlanders uit de trein (die er al een dag waren) op een hike gegaan, wat super mooi was! In 5 uur wandelen bezochten we een traditionele nomaden familie (met SUV voor de deur en tv+dvd speler binnen, maar ok), een tempel en zagen het fantastische landschap! De volgende dag was misschien nog mooier want toen gingen we paardrijden! De meeste mensen van de groep gingen toen weg; maar wij bleven nog samen met 2 Belgen die de transsiberie express deden met hun kind van 1,5! Een superleuk kind, de ouders lieten hem alles doen, hij werd heel vrij opgevoed. Daardoor was hij ook heel sociaal en liep op iedereen af met een grote grijs; iedereen (Myrte voorop natuurlijk) was verliefd! Hij ging ook mee paardrijden, achterop in de draagzak van zijn vader. Het paardrijden beviel goed, het waren redelijk slome knollen maar de gids stookte ze van tijd tot tijd flink op! Het was wederom een groot succes, vooral dankzij de prachtige omgeving. Drie dagen Mongolie was veel te kort voor ons, we komen er zeker nog eens terug!

De laatste dag in UB, was verder niet zo heel interessant op het museum na waar ze een paar complete dinosaurus skeletten opgesteld hadden! De volgende ochtend moesten we echter weer vroeg op om de trein naar Beijing te pakken. We hadden het geluk dat onze cabine 'roommates' er na een paar uur uit moesten, en er een prive (feest) cabine overbleef voor ons!

Op vrijdag 1 oktober kwamen we dan uiteindelijk in Peking aan. We wisten al dat de Chinezen een feestweek hadden, dat was goed te merken. Het was overal verschrikkelijk druk met Chinese toeristen, gelukkig hadden we in Irkutsk een hostel geboekt want alles zat al vol! Uiteindelijk zijn we er een week gebleven omdat er geen treinkaartjes beschikbaar waren (op zondag verlieten al 33 miljoen mensen de stad...). Hebben de must-see locaties (grote muur, verboden stad, olympisch dorp) allemaal wel redelijk gezien, maar overal was het zo verschrikkelijk druk dat het eigenlijk niet leuk meer was. Een specifiek voorbeeld is ons bezoek aan de grote muur. De Chinezen zijn namelijk niet de meeste schone mensen en ze staan overal graag vooraan. Wij gingen naar de muur in een Chinese bus, waarin gegeten, gespuugd en overgegeven werd. Daarbij stonden we 5 uur in de file en kwamen we 15 minuten voor zonsondergang bij de muur aan. De muur was helemaal vol met mensen, je kon er eigenlijk niet meer normaal lopen. Maar we hebben hem gezien, een volle muur is ook wel een ervaring! Op dinsdag was een Nederlandse jongen uit de trein (Thomas) jarig. Ter ere daarvan zijn we eerst met een groep 'Transsiberie Expressers' uit eten geweest en daarna hebben we tot in de vroege uurtjes karaoke gezongen met hem en onze Iertjes!

Na een week Beijing konden we met de trein naar Xi'an. Daar hebben we het terracottaleger gezien wat indrukwekkend was! Zaten in een superrelaxed hostel en de Chinese vakantie was voorbij dus dat was wel een succes. Eigenlijk wilden we vanuit Xi'an naar Shanghai, maar door de expo zou het daar erg druk zijn. Dat bleek ook uit dure treinkaartjes en dure hostels op internet. Na enig overleg hebben we besloten om Shanghai te skippen en in plaats daarvan een cruise te maken over de Yangzi river. Deze is bekend door de three gorges (drie kloven) dam, maar de omgeving zou ook supermooi zijn. In plaats van geleerd te hebben van onze ervaringen (de Chinese tour naar de grote muur) boekten wij doodleuk een Chinese cruise van drie dagen.

Dit was wederom een interessante ervaring. De boot was niet zo heel erg schoon en de Chinezen rochelden er weer flink op los. Ook roken in een klein slaapkamertje is geen probleem. De volgende ochtend was ons brood ook aangegeten door muizen ('oh ja daar hebben we érg veel last van op deze boot'), wat de feestvreugde niet bevorderde. Gelukkig was er nog een Chileen op de boot met wie het wel gezellig was, mede omdat er bier verkocht werd. Ook was de omgeving wederom fantastisch! Je gaat door gigantisch steile kloven en supermooie natuur. We hadden nog een excursie geboekt waarbij we op een kleinere boot gingen door nog smallere riviertjes, dit was echt supermooi!

Na de cruise kwamen we aan in Wuhan, een typische Chinese stad. Niemand heeft er ooit van gehoord maar toch wonen er meer dan vier miljoen mensen (opeens doemt er dan een enorme stad met gigantische flats uit het niets op)!! Van daaruit pakten we een sleeper bus (bus met bedjes) naar Yangshuo waar we nu zijn. We zijn hier zondag aangekomen en het bevalt zeer goed! Super mooi hostel en een fantastische omgeving. Het is een behoorlijk toeristendorp (westers toeristisch met normaal eten voor Tim, we zijn tenslotte niet allemaal Cultureel Antropologen), maar het bevalt zeer goed. Gister zijn we al samen met onze Chileense vriend en een fiets de omgeving in geweest wat de moeite zeker waard was! We blijven hier waarschijnlijk nog een weekje relaxen om dan richting Laos te vertrekken.

Nou dat waren dan zo'n beetje onze eerste 5 weken! Waarschijnlijk een heel verhaal om te lezen en dan hebben we nog maar een klein beetje verteld. We proberen een volgende update sneller te laten komen. Reken echter nergens op, zoals jullie merken zijn we niet geweldig goed in het bijhouden van een site...

Als het lukt volgen er later deze week nog wat foto's om onze verhalen te illustreren! We hopen dat in Nederland ook alles goed is en we vinden het ook erg leuk om wat van jullie te horen!!

Liefs Tim en Myrte

Fem

Nou, het heeft even geduurd, maar dit lange verhaal maakt een hoop goed..;) Het klinkt iig als een hele belevenis daar! Gelukkig dat julie aan leuke mensen en drank geen gebrek hebben..;) Geniet er nog maar even van.

Xx

D&M

Hé Myrte en Tim,

Klinkt goed allemaal. Zo te horen hebben jullie het naar jullie zin (ik had niet anders verwacht).

Tip: hou wel wat dagen over voor Nepal...het is prachtig hier. Een mooi land om jullie reis te eindigen. Maar zover is het nog lang niet. Eerst genieten van alles wat (en de mensen die) je tegenkomt!

xxx

Ira

Hey Myrte en Tim,
Wat een tof verhaal, ik krijg helemaal zin om ook te gaan reizen!
Volgende keer ook met foto's!?
Geniet! xxx

Anique

Hi Myrte en Tim!

Wat leuk om iets van jullie te horen! En zo te lezen, amuseren jullie je prima. Ik had dan ook niks anders verwacht ;) Geniet ervan met z'n tweetjes!

Liefs,

Anne

Wat een leuk verhaal en al zoveel gezien/gedaan in 5 weken!
Geniet er nog van en ik wacht op de foto's.

xx Anne

liesbeth

hoi jongens
wat een geweldig leuk verhaal om hier in het koude en natte holland te lezen X

Thomas

hee sjaakiees,

Leuk hoor, echt super cool. Ben ook zeer benieuwd naar de foto's! Hier gaat alles zn gangetje. In belgie is het wel mooi weer hoor:D! afwisselend met regen dan ;)

Tot snel!

kusjes

Danielle

Wauw, klinkt superleuk allemaal!! Geniet ervan! xx

Yvette

Wat een heerlijk lang verhaal! Erg leuk om te lezen wat jullie meemaken :D. Geniet nog lekker door! Mijn reis zit er over een klein weekje alweer op helaas. xx

Es

Woooooow, super cool Myrt en Tim. Klinkt heel erg geweldig. Heel veel plezier daar lieverds, maar dat komt wel goed volgens mij!

Liefs es

Theije

Vet mooi verhaal, wat een gekke jongens zijn die chinezen ook.

Echt heel mooi dat jullie het met de trein zover hebben geschopt. Een beetje ontbering, maar dan heb je ook wat

Veel plezier!

Juul

haha mooi die chinezen! slurpen ze ook tijdens het eten? en moet je boeren als je lekker hebt gegeten? En eten ze hond en hersenen enzo?? :D hahah dan is de cliche compleet!

Yvonne

Hmmm dacht echt altijd dat die Chinezen supernette lui waren. Hoe kom ik daarbij. Maar ja een culturele antropoloog wil graag culturele verschillen zien, dus daar heb je ze dan.....
Mooi verhaal, papa, Liesbeth, Max en ik krijgen zo al helemaal zin in de Kerstreis (maar wel een proper plekje zoeken dan:). Hele dikke knuffel van mama.

sara

He schatjes!! Wat een tof verhaal :) Jullie hebben al veel meegemaakt zeg. Zelf een sneeuwstorm...!! En bah, chinezen zijn net Indiers. Die tuffen en poepen ook echt overal ;) Heeeeeeel veel plezier in Thailand! Komen jullie daar weer terug voor kerst en oud&nieuw? Of zijn er nieuwe plannen?? Dikke kus Sara

sara

sorry dat t er 2x op staat. internet doet wat vreemd..

Marnix

Wow! Nice story guys! Was al benieuwd wanneer jullie wat gingen uploaden...eager to read it ;).

Superveel plezier en wacht met smart op de volgende update + foto's ;).

x

Marjolein

Hé Myrt!
We hebben je sms niet gehad. Maar dat kan kloppen want we hebben alleen Daan's telefoon mee op reis.
Ik kan wel raden wat er in stond...of niet?
Have fun you two!
xxx

Duran

haha mama is op zoek naar een proper plekje

Duran

ohja, en, leuk verhaal jongens. Jammer dat jullie niet naar Sjanghai gegaan zijn, wat toch de grootste stad van de wereld is. Jammer maar helaas. Wel echt heel smerig die chinezen, maargoed het is niet anders. Nou, uploaden die fotos! xx duur

Jurre

Klinkt toppie hoor!
En denk erom, Vang Vien moet je zijn in Laos. Place to be ;) Dus skip Vientiane en en geniet (met mate) in Vang Vien. Succes!!

Myrte

Haha bedankt voor alle leuke reacties!!!
Juul, hond en rat staat inderdaad regelmatig op het menu.
Vandaag gaan we naar Laos!! En we gaan zeker naar Vang Vien :-)
En marjolein, ik ben nu wel heel benieuwd naar jouw gedachten! Ik had namelijk gesmst dat ik niet wist dat jullie half oktober al weg gingen en heel veel plezier... wat had jij je in je hoofd gehaald? :-)

Dikke kus!!

Marjolein

haha ja daarom, dat dacht ik dus ook dat jij bedoelde ;)
have fun you two!

liefs van D&M

p.s. hoe smaakt hond?

Myrt

Ooooooooooooooooh, ik dacht ff iets anders, haha!

Charlot

Waaaah! Wat een enorm verhaal! En wat klinkt het allemaal ontzettend gaaf! Leuk dat jullie zoveel mensen ontmoeten en ik ben blij dat Myrtel zich helemaal kan uitleven wat betreft karaoke :P. NJOY en ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!! Kus

Gemma

Hoi Tim en Mirte,
Natuurlijk jullie mooie reisverhaal gelezen, vandaag de foto's bekeken! Indrukwekkend mooi, Mongolie en China zo mooi, ik verlang er naar om eens een reis naar deze landen te maken. De uitgestrekte vlaktes, hun cultuur etc etc., maar ik hoorde van de "vosjes" dat jullie alweer in Laos zijn (als ik goed geluisterd heb). Ik wens jullie een mooie voortzetting van jullie reis, kijk uit naar het volgende verslag, veel geluk en liefde samen.

Manja

Wat een verhalen! En... het is weer tijd voor een update! :) Klinkt echt super allemaal! Helemaal niet jaloers... ;) Geniet ervan samen en ik kijk uit naar het volgende verhaal! X

Anique

Hi Myrtel!
Hoe gaat 't daar? Ik heb even de foto's zitten bekijken, geweldig! Have fun daar!
Liefs, Anique

Tiara Tours